June 30, 2008

BILA MAUT DATANG MENDADAK



Aku bimbang ..sangat bimbang ..Bagaimanakah kalau besok..aku mati mendadak?Sembahyangku masih banyak..yang belum terqada'Ingin membayar puasa yang tertinggal..masih belum aku bertindakHutangku masih berlambak-lambak.Finance kereta-ku belum lagi lunas tertunaiHutang bank rumah-ku masih belum selesaiKewajipanku masih banyak yang terbengkalai.Aku bimbang..sangat bimbang..Apakah aku akan diberi VIP Welcome di alam barzakholeh Munkar dan Nankir dengan senyuman bermanis wajahAtau ................. apakah aku akan dibelasah oleh pembengis-pembengis di alam barzakh ?Apakah aku dapat menahan sakitBila ular kubur datang menggigitKerana sembahyangku yang amat sedikit.Aku bimbang..sangat bimbang..isyak masuk..ayah ke surau menyembah AllahAku depan tv menonton AKADEMI FANTASIA,Ayah bertasbih, bertahmid.. berzikir memuji TuhanAku terjerit2..MENYOKONG PESERTA REALITI TV TU.Ayah menggunakan masa mencari redhaan TuhanTapi aku masih berpoya-poya seperti NYAWAKU PANJANG LAGI.Kalaulah besok subuh Izrail datang bertandangBagaimanakah nasibku..setelah dunia aku tinggalkan?
Aku bimbang..amat bimbang..imanku masih terumbang-umbangKetika aku di dalam kubur..adakah orang yang akan mendo'akan ?Siapa akan menyedekahkan bacaan Yasin dan surah-surah Al-Qur'anBuat meredakan siksa kubur yang datang tanpa kasihanNasibku di bawah tanah..adakah siapa yang akan mengenangkan ?Hilang aku dari pandangan..hilanglah aku dalam kenangan.Jadi..kenapa aku kurang berusaha menyiapkan bekalan ?Supaya di kubur nanti aku diberi VIP Welcome.Aku bimbang..sangat bimbang..amal ibadahku sangat berkurang !WAHAI MANUSIA ... taubatlah engkau dari sekarangTinggalkanlah padang bola..TINGGALKAN HIBURAN MELAMPAU dan pergi ke masjid seperti oranglainQada'lah sembahyangmu yang tertinggal, bayarlah puasamuBerhentilah menjadi sahabat syaitanAgar hidupmu mendapat keredhaanSebelum engkau kembali ke ALAM BARZAKH

No comments: